Wnętrza komercyjne to powierzchnie, które wymagają specjalnego podejścia, odpowiedniej wiedzy i przygotowania do ich aranżacji. Poradzisz sobie sam z zaprojektowaniem swojego wnętrza komercyjnego, czy będzie Ci potrzebna pomoc architekta? Poniższy artykuł pomoże Ci odpowiedzieć na to pytanie.
Czym są wnętrza komercyjne? – przykłady
Przed projektantami wnętrz stoją różne rodzaje zadań. Najczęściej są to mieszkania, domy, lub całe budynki mieszkalne, jednak to nie wszystko. Do nieco bardziej skomplikowanych projektów należy aranżacja wnętrz komercyjnych, czyli wszystkich powierzchni użytkowych. Należą do nich m.in.:
- Biura,
- Placówki medyczne, kulturalne i edukacyjne,
- Sklepy,
- Restauracje, bary i puby,
- Kluby,
- Hotele i pensjonaty.
Krótko mówiąc, wszystkie obiekty w których prowadzona jest jakakolwiek działalność gospodarcza.
Projektowanie wnętrz komercyjnych – jak powinna wyglądać realizacja?
Najważniejsza zasada podczas projektowania wnętrz komercyjnych jest taka, że obiekt powinien być w pełni funkcjonalny. Oznacza to, że musi być dostosowany do działalności która będzie w nim prowadzona. Układ powierzchni handlowej lub biurowej podczas dłuższego użytkowania ma ogromne znaczenie dla samopoczucia pracowników oraz podczas pierwszego wrażenia klienta. Projektanci zajmujący się tą branżą powinni odpowiednio dobrać układ ścian wewnętrznych, materiały do ich budowy i odpowiednio rozplanować wykorzystanie przestrzeni. Ważnymi elementami, który wykonawcy muszą wziąć pod uwagę są meble, elementy wykończenia wnętrz jak wykładziny, tapety czy panele oraz dodatki dekoracyjne jak donice detale ozdobne, np. donice z kwiatami lub tematyczne figurki. Wszystko to w zestawieniu powinno być zgodne z estetyką firmy oraz dopasowane do kolorów i logo jej marki.
Aranżacja wnętrz komercyjnych z projektantem – jak wygląda współpraca?
Podczas pierwszych rozmów z klientem firma projektująca wnętrza komercyjne powinna poznać zleceniobiorcę od strony zarówno technicznej jak i estetycznej. Dobry projektant dowiaduje się o specyfice pracy danej firmy, przeznaczeniu lokalu, a także bliskich klientowi barwach oraz jego preferencjach estetycznych. Wnętrze danego lokalu jest przecież wizytówką firmy, którą cały zespół powinien rozumieć, utożsamiać się z nią, aby następnie przełożyć to na wyniki. Po uzgodnieniach, firma projektowa przechodzi do pomiarów, tworzenia rzutów architektonicznych oraz sporządzenia niezbędnych koncepcji i wizualizacji, które później zostaną przedstawione klientowi. Po zatwierdzeniu wstępnych projektów, tworzone są szczegółowe projekty, by później rozpocząć prace budowlane.
Meble i wyposażenie niezbędne w powierzchniach komercyjnych
Wszystkie meble w obiekcie powinny spełniać normy estetyczne oraz wytrzymałościowe. Niekiedy zlecenia wymagają specjalnych sprzętów, np. odpornych na ogień, wstrząsy czy wodę. Zadaniem projektanta jest ich odpowiedni dobór i świadomość tego, że wyposażenie stosowane w obiektach mieszkalnych znacznie różni się od tego wykorzystywanego w lokalach użytkowych. Podczas ich kupna i ustawiania należy zachować przestarzeń i postarać się o jak największe wizualne powiększenie pomieszczeń.
Projektowanie wnętrz komercyjnych nie należy to banałów. Jest to złożony proces, wymagający eksperckiej wiedzy. Dlatego właśnie warto przemyśleć zlecenie projektu specjalistom w tej dziedzinie.